Wednesday, August 19, 2009

attitude....

asalamualaikum n hai....

geram....geram aku bila dengar ada students cakap, "cikgu, saya ni kalau xmai sekolah pun xdak hal....baca, tulis, kira suma saya reti...."

student ni Form3....bayangkanlah, punya panas hati aku dgr ada cikgu bebel pasai dia....

kita ni bermati-matian nak ngajar dia, bley dia bg jwpn tu dgn rs xbersalah....

bila tnya kenapa mai sekolah, dia jawab, "bosanlah dok umah..."
pa la masalah dia.....bila ditanya cita2, dia jawab "saya ni nak motong getah ja, watpa ngaji tinggi2...."

parah betoi bdk nih.....

kadang2 benda2mcm ni wat kita jd kecewa jd cikgu....kita bg all out kat studnets.....tp students wat halai balai ja kat kita.....

ms aku mula2 masuk, aku mmg dah 'warning' students aku, "teacher akan pastikan xdak sapa yang akan wat halai balai dgn teacher, anggap teacher mcm tunggul batu"

dalam kelas, mmg aku guna"aku, hang" dgn bdk2 aku......ada kesan mendalam ckit....ckap elok2, mmg, alamatnya kena 'pijak' la kita....tambah2 plak bila dah ngajar kelas2 ujung......

tp aku ada bgtau depa, "teacher layan students dengan baik kalau dia pun tunjuk sikap yg bek"
ada gak efek positif kat depa....hahahah^_^

tp secara keseluruhannya, aku suka kerja cikgu nih....terutama bila rs diri 'dilindungi' (lebih kurang aku ada bodyguard la, hahahaha=p) dan dihargai oleh students......

so aku harap, aku boleh bertahan....ada berpuluh tahun lg dihadapan....sabar ejat.....semoga semangat ini akan terus membakar....insyaallah.....^_^

1 comment:

Your Average Mat said...

kat langkawi pun kalau budak wat part time kalah gaji cikgu. tapi sini budak nice2. :)