Tuesday, May 26, 2009

cekgu serba boleh????

assalamualaikum n hai....

ssh gak jd cekgu nih...xkira la cekgu dlm btk profession ataupun cekgu yg memberi ilmu atau mengajar ilmu atau sewaktu dengannya....

sekarang, kebanyakan bdk2 sekolah tgh periksa pertengahan thn.... termasuklah adik2 aku:yg sekolah menengah mahupun rendah....so sbg merangkap kakak sulung, akulah kena tlg bg tunjuk ajar.....

suma subjek aku ajar; math, science, english, pendidikan islam, geografi, sejarah, dan sebagainya....pening gak...ye la 6 thn aku dah tinggalkan subjek2 2....kecuali lah english n yg sewaktu dgnnya....

bila adik2 aku tnya "kak, yg ni mcm mana nak jwb???" aku pndang ja muka depa dlm 2 hingga 3 minit, sblm aku mula pkir jwpnnya....

ssh gak bila jd mcm nih....kesian kat depa dan jugak dr aku sendiri...mcm bdk bongok la plak....

tp aku dah mula dpt rentak mcm mana soalan2 yg selalu cekgu depa tanya n latihan2 yg selalu depa wat....aku bangga dgn pencapaian aku nih...besar tu weh...hahaha

tp td bila aku kena ajar adik aku yg darjah 1, aku TERilang sabar sikit....adik aku tu suka men2...tp standard la br darjah 1, kang perangai mcm tingkatan 3, "istimewa" sgt plak....aku punya geram tgk perangai dia, aku dgn sekuat hati cubit dia...meraung bdk 2...puas hati aku tp bila tgk melalak2 mcm org hilang akal, kesian plak aku tgk....aku cuba pujuk tp ntah pa aku pkir ms 2...msti la dia mengamuk kat aku blk....maka dia amik suma buku dia, campak msk dalam beg, trus pi tido...end of story...hahaha...pdn muka aku...esok pg msti hati bengkak dia xabih lg, pendendam sikit dia 2.....msti mak aku bsg punya...

tp salah satu sbb kenapa aku yg kena ajar adik2 aku, mak bapak aku ckp; aku grg, muka bengis, xberhati perut...so adik2 aku cnfirm tkut kat aku....depa msti focus lbey ckit...hahaha wah dasyat betoi perangai aku rupanya....mak bpk aku mmg risau kalau tinggalkan adik2 bg aku jg....bpk aku ckp kalau jeneral ni jg, abih la adik2 aku...ye ka????mana ada ^_^

tp apa yg aku cuba smpaikan disini, bkn mudah nak jd cekgu....tmbah2 plak cekgu dlm bentuk profession....aku ni bakal cekgu, ntah pa la crita anak2 murid aku....kalau adik aku sorang pun aku dah ilang sabar, apatah lg students aku yg berorang2 ramainya....aduh, parah nih...takut jd kes cekgu dera bdk...xpun kes bdk tumbuk cekgu, skt hati punya pasai....so aku kena belajar martial art ni....hahaha (mcm xinsaf plak aku gelak)

pa2 pun, aku harap sgt aku dpt handle students aku dgn jayanya....harap2 mcm 2 la, insyaallah....korang pun tlg la doakan kejayaan aku ni, tq =)

p/s: mlm ni kena pkir cara pujuk adik aku, kalau x matilah aku kena pandangan tajam dia =p

5 comments:

Md Zaini Zulkufli said...

garangnya ang..tp dulu aku pun cmtuh bila ngajar anak2 saudara aku..haha

k3i said...

tu sbb la aku slalu kena tarik balik dahi yg kedut2 tu dlm kelas....
hahaha

kalo hg mampu, nnt dah kije , beli skII byk2 eh...takmo cpt tua..hahaha
asek marah ajeee

ejat said...

md zaini: aku mmg garang...hahaha...kalau xgrg, depa wat xtau ja

k3i: abih la, duit abih byk beli produk xkedutkan muka ^_^

Hafiz-u-ddin said...

kak ejat.........

garang nye..

takut i

nurul said...

aizat mmg garang
dulu aku pun takut ngn dia..hahaha